Hos LAIT bruges coronatiden på intern opkvalificering

  • #braggingrights
Nr. 20

Det fynske digitalbureau LAIT har brugt coronatiden på at styrke kompetencerne med certificering af samtlige medarbejdere i Odense-platformen Umbraco

Coronakrisen har medført spildtid i de fleste virksomheder og Umbracospecialisterne fra digitalbureauet LAIT er ingen undtagelse. Men hos LAIT hilser man den ekstra tid velkommen. Frem for at sende medarbejdere hjem på lønkompensation har LAIT brugt den ekstra tid på at styrke sit i forvejen stærke samarbejde med Umbraco yderligere gennem et tættere partnerskab og Master-certificering af samtlige medarbejdere. Med certificeringerne bliver LAIT det Umbracobureau, der har flest certificerede medarbejdere i forhold til bureaustørrelsen i verden. Direktør i LAIT, Anders Lund, fortæller om investeringen:

"Vi investerer i forvejen rigtig meget kompetenceudvikling blandt vores medarbejdere og i samarbejdet med Umbraco generelt, og selvom der er tale om en stor udskrivning oven i den stilstand, som coronakrisen medfører, tror vi på at styrkelsen af vores position i Umbracomarkedet, hurtigt kommer til at hente værdien hjem."

Salgsdirektør i Umbraco, Anders Trans Sørensen, glæder sig over at LAIT har valgt at satse så meget på Umbraco:

"Vi mærker tydeligt hvor meget LAIT investerer Umbraco – både i form at certificeringer af medarbejdere, men også af vores styrkede partnerskab. Umbraco udvikler sig hele tiden som platform og LAIT er et af de bureauer, som gennem vores løbende dialog hjælper os rigtig meget til med at vi udvikle et så godt produkt som muligt til bureauerne, der skal bygge løsningerne."

Umbraco Mastercertificeringen betyder at samtlige LAIT-medarbejdere kan bygge, udvide og fremtidssikre alle typer Umbracoløsninger baseret på best practice. En Umbraco Master-certificering koster op mod 50.000 DKK pr. medarbejder og LAIT har med de seneste certificeringer i alt 17 medarbejdere med den højeste certificering. 

Anders Lund Umbraco Goldpartner LAIT

Corona sætter skub i digitalisering

Selvom coronakrisen i første omgang har medført en nedgang i mængden og omfanget af opgaver hos LAIT, mærker direktør, Anders Lund, at interessen for digitalisering har fået et skub i den rigtige retning:

"Der er ingen tvivl om at krisen koster på omsætningen lige nu, men jeg kan samtidig også mærke at nødvendigheden af den digital omstilling får fornyet relevans i en tid, hvor det ikke er muligt at mødes fysisk. En del af vores kunder benytter tiden på at sætte endnu mere skub i digitaliseringen."

LAIT’s kunder tæller bl.a. store brands som Ejner Hessel, Totalbanken og Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

Pålægges 4 timers uddannelse ugentligt

Allokering af tid og resurser til intern opkvalificering er ikke noget nyt hos LAIT. Digitalbureauet fik i efteråret 2019 en del opmærksomhed ovenpå etableringen af et internt akademi - LAIT Academy, der blev skabt for at sikre de rette kvalifikationer blandt medarbejderne. 

Med akademiet bliver alle medarbejdere pålagt 4 timers uddannelse om ugen. Det er succesen fra denne model, der har inspireret LAIT-direktøren til at investere yderligere i opkvalificering:

"Vi kan tydeligt mærke at medarbejdere både bliver dygtigere og mere motiverede af vores 30 + 4 +3-model. Vi arbejder effektivt 30 timer om ugen, men outputtet for de 30 timer er simpelthen højere end outputtet for en fuld arbejdsuge var tidligere. Og så giver det også bare gladere medarbejdere."

30 + 4 + 3-modellen betyder at medarbejderne arbejder effektivt i 30 timer om ugen, mens 4 timer benyttes til opkvalificering og kurser og de sidste tre timer er beregnet interne møder, snak ved kaffeautomaten og lignende.